Een dag van duizend jaar - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Elise Lengkeek - WaarBenJij.nu Een dag van duizend jaar - Reisverslag uit Davos, Zwitserland van Elise Lengkeek - WaarBenJij.nu

Een dag van duizend jaar

Door: eliseindavos

Blijf op de hoogte en volg Elise

16 Maart 2011 | Zwitserland, Davos

En dan zijn ze ineens voorbij: de maanden van voorbereiding op het vertrek naar Davos. De laatste dagen van worstelen met de zwaartekracht om twee koffers (goed voor 40 kilo) dicht te krijgen. De weegschaal die na tien jaar trouwe dienst bezwijkt onder die last. En – last but not least - de wirwar van emoties bij het afscheid. Het is verdampt zodra de zilveren vogel van Swiss Air loskomt van de grond. Zelfs het hilarische moment dat twee douanebeamten mijn mooie, rooie, onschuldige lippenstift, voorzien van een metalen omhulsel, gevangen wilden nemen, omdat ze dachten dat het een dolk was… Het verbleekt al weer direct in het tumult van een gezelschap notoire hijgers (tot wie ik mezelf ook reken) dat onder medische begeleiding het Zwitserleven tegemoet vliegt.

Nieuwe gezichten, namen die je direct weer vergeet, en het onbestemde gevoel van op weg te zijn naar onbekend. Een tocht die in Zwitserland zich voortzet in een te klein busje voor te veel zwaarlijvigen met ook nog eens het dubbele aantal koffers. Een tocht die langs de gekartelde ruggen van reusachtige bergmassieven voert – prehistorische zwijgzaamheid die samen met ons langzaam het maanlicht inschuift.
Het laatste half uur klimmen we tot bijna 1600 meter, waar de lichtjes van Davos Dorf en DavosPlatz glinsteren tegen de besneeuwde hellingen. Zelfs in het donker kan ik zien dat het hier waarachtig mooi is. Maar ik ben erg moe en ik wil nu niets liever dan een goed bed en genoeg stilte om mijn eigen gedachten weer te kunnen verstaan.

De ontvangst is buitengewoon zorgzaam, de kamer een mix van ziekenhuisefficiency en hotelgezelligheid. Maar na de luxe van een digitaal onthaal van het thuisfront kan ik de confrontatie met het nieuwe plafond boven mijn hoofd niet langer ontlopen. Vele dalen en bergen verwijderd van alles wat me lief en vertrouwd is, maak ik de balans op van een dag die duizend jaar leek te duren. Op het nachtkastje draait de digitale fotolijst een diaserie af met beelden uit een ander leven. Een leven dat ik lief had en dat me steeds meer ging ontglippen. Ik zie het nu allemaal op afstand en weet dat het goed is niet langer achterom te kijken. Ik draai me dus welbewust om, met mijn gezicht naar de nieuwe morgen die er nog niet is.

  • 16 Maart 2011 - 21:36

    Gerlinda:

    Ik lees net je verslag.
    En probeer me te verplaatsen in je verdrietige, mis gevoel.
    Denk aan jr, bid voor je en geef je een dikke mail-knuffel XXX

  • 16 Maart 2011 - 21:47

    Mariet:

    Lieve El,
    En dat je dat ondanks alles nog weer zo prachtig schrijft! Wat fijn dat dit zo kan. Ik hang aan je lippen, zonder je ook maar een duimbreed lucht in de weg te zitten.
    Heel veel liefs en een dikke zoen door de lucht.

  • 16 Maart 2011 - 21:47

    Christel:

    Slaap lekker :-x

  • 16 Maart 2011 - 21:49

    Kikker:

    voorlopig eerst maar bij de dag leven en per uur vooruitkijken............
    dat kost genoeg energie en moed en geduld om verder te kunnen..............
    veel liefs uit Eerbeek, voor zjiraffebeesie

  • 16 Maart 2011 - 21:53

    Charlie:

    hoi el, wat schrijf je toch mooi ondanks alle vermoeinissen.. ga lekker slapen en morgen ontbijt met..zwitserse strooikaas??

  • 16 Maart 2011 - 22:08

    Hettie:

    Lieve Elise,
    wat fijn om zo je belevenissen te mogen volgen, dank je wel! En inderdaad: het zal niet meevallen, zeker nu alles nog zo onbekend en daarom ook onbemind aanvoelt. We denken aan je en hopen dat je bij de dag mag leven en dat het ook met de dag beter zal aanvoelen,
    liefs van Hettie

  • 16 Maart 2011 - 22:09

    Janny:

    Welterusten schat fijn dat je er bent en in bed ligt.

  • 16 Maart 2011 - 22:24

    Rose-Marie:

    Lieve El,
    kan niet naar bed zonder je een welterustenknuffel gegeven te hebben.
    ben benieuwd wat morgen je brengen zal Liefs R.M.

  • 17 Maart 2011 - 00:06

    Jan Van Dulm:

    De foto in de cantine ziet er goed uit. Ben je al een beetje bekomen van de reis en gewend aan de nieuwe omgeving? Ik heb wel even gedacht, vroeger ging ik zo uit Rotterdam naar Amerika en nam beer mee. Elise ik hoop dat je dit goed zal doen. Wil en Jan

  • 17 Maart 2011 - 06:19

    Chantal:

    Meissie,

    Wat goed om zo snel al van je te lezen... en wat voel ik met je mee. Al je lepels verbruikt, en toch nog de moed hebben om dit te schrijven, je bent een kanjer.

    Op naar een zware tijd, maar zeker ook een tijd die je leven weer beter zal maken. En daar gaan we allemaal aan helpen.

    Ik wéét dat ik ook deel uitmaak van dat digitale fotolijstje. En kan alleen maar zeggen, geniet van al die beelden, put er kracht uit, dat kunnen wij je allemaal bieden, al moet jij het zelf doen.

    Tot slot nog even dit:

    "Als je denkt dat alles tegenzit,
    denk dan opnieuw."

    Dikke kusknuffies,
    Chantal xxx

  • 17 Maart 2011 - 07:40

    Elizabeth Van Kampen:

    Dag Elise,

    Ik hoop dat je in het mooie en gezonde Zwitserland weer gauw helemaal zult genezen.
    Dat de indrukwekkende bergen je alle rust mogen geven die je nodig hebt.

  • 17 Maart 2011 - 08:13

    Claudia Bakker:

    Denk aan je, bid voor je en hou van je!

    x Claussie

  • 17 Maart 2011 - 08:24

    Ruth:

    Lieve Elise,

    Zet 'em op! Voor je het weet is het voorbij en lacht het leven je weer toe. Ik denk aan je.

    Liefs, Ruth

  • 17 Maart 2011 - 09:13

    Claralengkeek@hotmai:

    he me lieve schattebout,

    nou daar zit je dan he....................
    zo'n eerste dag met de reis er bij is heftig denk ik.
    maar goed nu ben je daar waar je hoopvol begint aan een reisje om op te knappen/
    we bidden je toe of onze lieve hemelse Vader je de kracht geeft om dat doel te mogen bereiken.
    Ga ook met je skypen hoor
    Nou een dikke knuff uittut vinkenest

  • 17 Maart 2011 - 10:27

    Anton:

    Elise,

    Veel strekte in het nieuwe Davos.
    Niet meer terugkijken naar wat is geweest.
    Wij gaan ook gewoon door.
    Indische kwestie in eindstadium
    30-03-2011 gesprek met Marc Rutte
    De regering moet voor eind maart een beslissing nemen eis van de 2e kamer

    Groet
    Ankt Ton

  • 17 Maart 2011 - 10:39

    Frans En Karla :

    Hoi Elise,
    Wij wensen je een voorspoedig herstel in Davos!! Misschien moeilijk maar vergeet er ook niet van te genieten! Wij zullen voor je bidden....

    Dikke kus van Frans, Karla en kids!

  • 17 Maart 2011 - 10:48

    Eljoke :

    Hoi Elise, goed geslapen? Neem van deze rot in het Kuren aan - je bent snel aan het ritme van therapieën, en alles wat er verder gebeurt, gewend. Het is hard werken en dus vliegen de dagen voorbij. Zeker weten!
    Succes met alles en liefs van ons uit Cadrezzate en Sevilla.

  • 17 Maart 2011 - 11:27

    Inge:

    Lieve vriendin,
    Fijn dat je er heelhuids bent en 'HOUDOE'!!
    xxxx

  • 17 Maart 2011 - 12:41

    Joanne:

    Heej Mam,
    Spannend allemaal! Vergeet niet dat je alleen in het nu leeft....Je gedachtes over van alles verbuigen het moment. In Jamaica dacht ik te veel....
    liefs

  • 17 Maart 2011 - 13:45

    Joop:

    Fijn dat je veilig bent aangekomen.
    Geniet van de zuivere lucht en schoonheid van Davos. Zelf heb ik Davos ook eens bezocht en heb er toen heel erg van genoten.

    Heel veel succes met het kuren en
    tot schrijfs.

  • 17 Maart 2011 - 14:12

    Mengsje:

    Lieve Elise
    Fijn dat je al zo vlug iets van je laat horen ,heel veel sterkte .Ik denk aan je en Bid voor je herstel.Liefs Mengsje

  • 17 Maart 2011 - 17:11

    El Padre:

    NOU, ZEG, DAT HEB IK NET GEDAAN , MAAR TSTAAT NIET BIJ DE REACTIES.
    Dus nog maar effe . Laat de frisse berglucht diep in je longetjes doordringen . En .... hoe hoger je zit ,hoe dichter je bij de Hemelse Vader bent want daar moet je het voornamelijk van hebben. Dikke knuf van Eekhoorn en Mollie !

  • 17 Maart 2011 - 19:54

    Heleen/lis:

    zo meisje, dat is dan de 1ste en de 2de dag......ben je vandaag al aan het werk gezet, of mag je even uitrusten van de reis?
    Dat je nog puf had voor zo'n verslag!
    Nou ja, wel een goed teken toch?
    Het is wel koud........maar misschien wel lekker voor een frisse neus.
    Geef de bergen maar een kushand van me en ook eentje voor jou. Zet'm op!

  • 17 Maart 2011 - 20:53

    Jan De Jong:

    Lieve Elise,
    Ik moet een deel van je leven uit het laatste jaar gemist hebben. Ben je op een medisch-noodzakelijk verblijf ij Zwitserland ?
    Ik hoop dat je geniet en geneest om weer je werk te kunnen oppakken Of zijn er andere plannen? In ieder geval wens ik jou van harte het allerbeste toe!

  • 18 Maart 2011 - 04:21

    Arthur Bredemeijer:

    Hi Elise,

    Wat een mooie stap om jezelf dit te geven. Ik wens je heling, liefde, licht en kracht toe in dit proces!

    Godspeed, Arthur

  • 18 Maart 2011 - 08:05

    Margriet :

    Lieve Elise, wat een emoties van duizend jaar in een dag! Hoop dat je daar lekker slaapt en de nieuwe dag nieuwsgierig mag beginnen.
    Wij zullen je thuisfront ook niet vergeten hoor.
    Dikke knf, margriet

  • 18 Maart 2011 - 08:21

    WM & Peter:

    Hoi Elise,

    Hoe dubbel het ook (nog) is; ik ving eens iets op over bergen en Hulp.....
    We bidden dat je het in die omgeving lijfelijk én geestelijk mag ervaren de komende tijd. Zegene Hij je daartoe!
    En thuisblijvers; zet em op he, voor het goede doel. Liefs, wij

  • 18 Maart 2011 - 09:24

    Jerome Mieke En Eva:

    Lieve Elise, jouw verslag gelezen. Afscheid nemen voor een goed doel blijft zeer doen. Hopende dat deze nieuwe ervaring je heel veel goeds zal brengen. Wij wensen je veel sterkte en vergeet niet te genieten.
    Liefs JME

  • 18 Maart 2011 - 17:40

    Elizabeth De K:

    't is wel een hele belevenis hoor... niet makkelijk ook. Heel veel sterkte en rust toegewenst.
    (Je bent en blijft schrijfster, blijkt maar weer.. mooi geformuleerd.)
    We hopen voor je dat het echt een hele poos gaat helpen zometeen. En dat je weer een beetje op adem komt.
    Veel liefs, we zijn in gedachten met je meegereisd.
    Groeten aan Dick. Heb niet zomaar een adres van hem.
    Zal voor de thuisblijvers ook wel ontzettend kaal zijn; vrouw, moeder, dochter enz. zo ver weg.
    Dikkenuffel Elizabeth

  • 18 Maart 2011 - 22:45

    Anjo:

    Hoi lief stokmaatje.
    Wat weet je toch op unieke wijze uitdrukking te geven aan de indrukken tijdens je spannende reis. Het gevoel dat je beschrijft is erg herkenbaar. De tornado in je hoofd van de reisdag zal inmiddels wel uitgewaaierd zijn (daar helpt zo'n plafond wel weer bij). Met de blik op de toekomst vervagen emotie's over het afscheid, zodra je het nieuwe ritme van alle dag overneemt.
    Zet hem op dus, en geniet ook voor mij van al die mooie bergen en de heerlijke rust en schone lucht. Veel liefs

  • 19 Maart 2011 - 00:05

    Janny Zwep:

    Jeetje Elise, wat een koffer vol emotie
    en indrukken moet je ondergaan voor
    je op de plek van bestemming bent aangekomen. maar fase 1 heb je volbracht. Fase 2 is nu aangebroken, de weg naar herstel, toitoi en knuffel

  • 19 Maart 2011 - 10:19

    Joke:

    xxx

  • 19 Maart 2011 - 18:56

    Christa En Hille:

    Wij hopen dat je verblijf in Davos net zo boeiend verloopt als je schrijft in je reisverslag. Een nieuwe bladzijde in jouw leven en wij hopen en bidden dat er nog vele bladzijden mogen volgen. Hartelijke groeten Christa en Hille.

  • 08 April 2011 - 14:23

    Marshal:

    weet dear sister dat ruimte en tijd binnen het framework van de kennis van goed en kwaad verstikkend kan zijn maar binnen het framework van het geloof ultimatief bevrijdend is! heb jou elke dag in gedachten en gebeden, waar ruimte en tijd de eeuwigheid als dimensie hebben. JBU, MM xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Elise

Mijn reis naar Davos wordt een ontdekkingsreis met verdiepingen. Hij begint om precies te zijn op 1560 m hoogte, in het Nederlands Astma centrum Davos, waar ik dagelijks mijn lichaam en geest zal trainen in een klimaat dat mijn luchtwegen hopelijk gunstiger gezind is dan de Nederlandse versie. Hoewel het beleven en doorleven van de dagelijkse dingen in het NAD centraal staat, is de schrijver in mij bij alles wat ik doe alert. Hij klimt, zodra er zich een gelegenheid voordoet, op een voor de hand liggende verhoging. Altijd op de uitkijk naar iets onverwachts. Wil bovendien weten wat er zich afspeelt om de hoek en de volgende bocht. Op de verloren uren moet ik dus mee langs vele vergezichten, doorkijkjes en afgronden die op andere verdiepingen liggen dan die 1560 meter. Of ik wil of niet, het kan niet anders, want mijn schrijver en ik, we zijn een Siamese tweeling. Wat ons van meet af aan verbindt is die eeuwige nieuwsgierigheid naar het andere. Het is de afwijking waarmee elke schrijver is geboren. Lang niet altijd brengt dat vreugde mee, maar op z'n minst toch het verlangen naar een nieuwe verdieping.

Actief sinds 24 Feb. 2011
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 32989

Voorgaande reizen:

15 Maart 2011 - 20 Juli 2011

Davos

Landen bezocht: